שיעור 26

אָנוּ לוֹמְדִים עַתָּה פֶּרֶק ג', הָעוֹסֵק בַּהַקְדָּמוֹת, שֶׁכַּאֲשֶׁר הֵן בְּרוּרוֹת לָאָדָם, בִּטְחוֹנוֹ בַּה' הוּא שָׁלֵם. אֶתְמוֹל סִיַּמְנוּ לִלְמֹד אֶת הַהַקְדָּמָה הָרִאשׁוֹנָה, וְהַיּוֹם נִלְמַד בְּעֶזְרַת ה' אֶת הַהַקְדָּמָה הַשְּׁנִיָּה.

הַהַקְדָּמָה הַשְּׁנִיָּה עוֹסֶקֶת בְּהַשְׁקָפַת ה' עָלֵינוּ תָּמִיד.

כְּלוֹמַר עָלֵינוּ לְהַאֲמִין וְשיִּהְיֶה בָּרוּר לָנוּ, כִּי הַבּוֹרֵא יִתְבָּרֵךְ מַשְׁקִיף עָלֵינוּ וְרוֹאֶה הַכֹּל, וְלֹא נֶעֱלָמִים מִמֶּנּוּ מַעֲשֵׂינוּ הַגְּלוּיִים וְהַנִּסְתָּרִים, וּמַחְשְׁבוֹתֵינוּ הַצְּפוּנוֹת, וְעוֹד עָלֵינוּ לְהַאֲמִין שֶׁיָּדוּעַ לְפָנָיו הַאִם אֱמוּנָתֵנוּ הִיא פְּנִימִית, אֲמִתִּית, אוֹ מֻפְגֶּנֶת כְּלַפֵּי חוּץ בִּלְבַד. וְהַאִם אָנוּ בּוֹטְחִים בּוֹ בְּכָל לִבֵּנוּ וְאִם לָאו, כְּפִי שֶׁמְּעִידִים עַל כָּךְ הַפְּסוּקִים הַבָּאִים:

"ה' יֹדֵעַ, מַחְשְׁבוֹת אָדָם, כִּי הֵמָּה הָבֶל" (תהילים צד יא)

"הֲלֹא-תֹכֵן לִבּוֹת הוּא-יָבִין וְנֹצֵר נַפְשְׁךָ, הוּא יֵדָע" (משלי כד יב)

"אֲשֶׁר תֵּדַע אֶת-לְבָבוֹ: כִּי-אַתָּה יָדַעְתָּ לְבַדְּךָ, אֶת-לְבַב כָּל-בְּנֵי הָאָדָם" (מלכים-א ח לט)

כַּאֲשֶׁר דָּבָר זֶה בָּרוּר לָאָדָם, לֹא רָאוּי מִצִּדּוֹ לְהַצְהִיר כִּי הוּא בּוֹטֵחַ בה' - בְּשָׁעָה שֶׁאֵינוֹ בּוֹטֵחַ בּוֹ בֶּאֱמֶת בְּלִבּוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה כְּמוֹ אֵלּוּ שֶׁנֶּאֱמַר עֲלֵיהֶם: "בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי, וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי" (ישעיה כט יג).

וְעַתָּה נִקְרָא אֶת הַדְּבָרִים מִתּוֹךְ הַסֵּפֶר "חוֹבַת הַלְּבָבוֹת"

וְהַקְדָּמָה הַשֵּׁנִית, שֶׁיֶּדַע וְיִתְבָּרֵר אֶצְלוֹ, כִּי הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ מַשְׁקִיף עָלָיו, וְאֵין נֶעֱלָם מִמֶּנּוּ נִגְלֶה וְנִסְתָּרוֹ, וּצְפוּנוֹ וְנִרְאֵהוּ. וְאִם בִּטְחוֹנוֹ בֶּאֱלֹהָיו בְּלֵב שָׁלֵם - אִם לֹא, כַּאֲשֶׁר אָמַר הַכָּתוּב: "ה' יֹדֵעַ, מַחְשְׁבוֹת אָדָם, כִּי הֵמָּה הָבֶל" (תהילים צד יא)

וְאָמַר: "הֲלֹא-תֹכֵן לִבּוֹת הוּא-יָבִין" (משלי כד יב)

וְאָמַר: "כִּי-אַתָּה יָדַעְתָּ לְבַדְּךָ, אֶת-לְבַב כָּל-בְּנֵי הָאָדָם" (מלכים-א ח לט).

וּכְשֶׁיִּתְבָּרֵר זֶה לַבּוֹטֵחַ, אֵין רָאוּי לוֹ לִטְעֹן, שֶׁהוּא בּוֹטֵחַ בָּאֱלֹהִים יִתְעַלֶּה בְּדִבּוּרוֹ - מִבְּלִי שֶׁיִּבְטַח עָלָיו בְּלִבּוֹ וּבְמַצְפּוּנוֹ, וְיִהְיֶה בְּמַעֲלַת מִי שֶׁנֶּאֱמַר עֲלֵיהֶם: "בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי, וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי" (ישעיה כט יג).

 

חזרה-פתיחה

הַהַקְדָּמָה הַשְּׁנִיָּה הִיא חוֹבָתֵנוּ לְהַאֲמִין וְשֶׁיִּהְיֶה בָּרוּר לָנוּ, כִּי הַבּוֹרֵא מַשְׁקִיף עָלֵינוּ וְרוֹאֶה הַכֹּל, וְלֹא נֶעֱלָמִים מִמֶּנּוּ מַעֲשֵׂינוּ הַגְּלוּיִים וְהַנִּסְתָּרִים. וּמַחְשְׁבוֹתֵינוּ הַצְּפוּנוֹת. עָלֵינוּ לְהַאֲמִין ה' יוֹדֵעַ אִם אֱמוּנָתֵנוּ הִיא פְּנִימִית, אֲמִתִּית, אוֹ מֻפְגֶּנֶת כְּלַפֵּי חוּץ בִּלְבַד. כְּפִי שֶׁמְּעִידִים עַל כָּךְ הַפְּסוּקִים הַבָּאִים:

"ה' יֹדֵעַ, מַחְשְׁבוֹת אָדָם, כִּי הֵמָּה הָבֶל" (תהילים צד יא)

"הֲלֹא-תֹכֵן לִבּוֹת הוּא-יָבִין וְנֹצֵר נַפְשְׁךָ, הוּא יֵדָע" (משלי כד יב)

"אֲשֶׁר תֵּדַע אֶת-לְבָבוֹ: כִּי-אַתָּה יָדַעְתָּ לְבַדְּךָ, אֶת-לְבַב כָּל-בְּנֵי הָאָדָם" (מלכים-א ח לט)

כַּאֲשֶׁר דָּבָר זֶה בָּרוּר לָאָדָם, לֹא רָאוּי מִצִּדּוֹ לְהַצְהִיר כִּי הוּא בּוֹטֵחַ בה' - בְּשָׁעָה שֶׁאֵינוֹ בּוֹטֵחַ בּוֹ בֶּאֱמֶת, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה כְּמוֹ אֵלּוּ שֶׁנֶּאֱמַר עֲלֵיהֶם: "בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי, וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי" (ישעיה כט יג).

 

הַהַקְדָּמָה הַשְּׁנִיָּה הִיא חוֹבָתֵנוּ לְהַאֲמִין שֶׁהַבּוֹרֵא מַשְׁקִיף עָלֵינוּ וְרוֹאֶה הַכֹּל, וְלֹא נֶעֱלָמִים מִמֶּנּוּ מַעֲשֵׂינוּ הַגְּלוּיִים וְהַנִּסְתָּרִים וּמַחְשְׁבוֹתֵינוּ. כִּי ה' יוֹדֵעַ אִם אֱמוּנָתֵנוּ הִיא אֲמִתִּית, אוֹ מֻפְגֶּנֶת כְּלַפֵּי חוּץ בִּלְבַד. כְּפִי שֶׁמְּעִידִים עַל כָּךְ הַפְּסוּקִים:

"ה' יֹדֵעַ, מַחְשְׁבוֹת אָדָם, כִּי הֵמָּה הָבֶל" (תהילים צד יא)

"הֲלֹא-תֹכֵן לִבּוֹת הוּא-יָבִין וְנֹצֵר נַפְשְׁךָ, הוּא יֵדָע" (משלי כד יב)

"אֲשֶׁר תֵּדַע אֶת-לְבָבוֹ: כִּי-אַתָּה יָדַעְתָּ לְבַדְּךָ, אֶת-לְבַב כָּל-בְּנֵי הָאָדָם" (מלכים-א ח לט)

כַּאֲשֶׁר דָּבָר זֶה בָּרוּר לָאָדָם, לֹא רָאוּי מִצִּדּוֹ לְהַצְהִיר כִּי הוּא בּוֹטֵחַ בה' - בְּשָׁעָה שֶׁאֵינוֹ בּוֹטֵחַ בּוֹ בֶּאֱמֶת, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה כְּמוֹ אֵלּוּ שֶׁנֶּאֱמַר עֲלֵיהֶם: "בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי, וְלִבּוֹ רִחַק מִמֶּנִּי" (ישעיה כט יג).

הַהַקְדָּמָה הַשְּׁנִיָּה הִיא אֱמוּנָה בְּרוּרָה כִּי הַבּוֹרֵא מַשְׁקִיף עַל הָאָדָם תָּמִיד, וְרוֹאֶה כָּל מַעֲשָׂיו, הַגְּלוּיִים וְהַנִּסְתָּרִים, וְיוֹדֵעַ מַחְשְׁבוֹתָיו, כּוֹלֵל בְּחִינָה הַאִם בִּטְחוֹנוֹ בּוֹ שָׁלֵם אוֹ לוֹקֶה בְּחָסֵר.

וּכְשֶׁיֵּדַע בַּעַל הַבִּטָּחוֹן בִּבְהִירוּת עִנְיָן זֶה, יָבִין מֵעַצְמוֹ שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לוֹמַר שֶׁהוּא בּוֹטֵחַ בה', אִם אֵינוֹ בַּעַל בִּטָּחוֹן בֶּאֱמֶת.

 

הַהַקְדָּמָה הַשְּׁנִיָּה הִיא אֱמוּנָה בְּרוּרָה כִּי הַבּוֹרֵא מַשְׁקִיף עָלָיו תָּמִיד, וְרוֹאֶה כָּל מַעֲשָׂיו, וְיוֹדֵעַ מַחְשְׁבוֹתָיו, כּוֹלֵל בְּחִינָה הַאִם בִּטְחוֹנוֹ בּוֹ שָׁלֵם.

וּכְשֶׁיֵּדַע זֹאת בַּעַל הַבִּטָּחוֹן, יָבִין מֵעַצְמוֹ שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לוֹמַר שֶׁהוּא בּוֹטֵחַ בה', אִם אֵינוֹ בַּעַל בִּטָּחוֹן בֶּאֱמֶת.

 

 

נמשיך מחר, בעז"ה