שיעור 5

 

אֶתְמוֹל לָמַדְנוּ אֶת הַיִּתְרוֹן הָרִאשׁוֹן שֶׁל הַבּוֹטֵחַ בַּה' עַל פְּנֵי הָאַלְכִימַאי הַיּוֹדֵעַ אֶת הַסּוֹד כֵּיצַד לְהִתְעַשֵּׁר וְלַהֲפֹךְ כֶּסֶף לַזָּהָב.

בְּעוֹד שֶׁכְּדֵי לַהֲפֹךְ כֶּסֶף לְזָהָב זָקוּק הָאַלְכִימַאי לְמַכְשִׁירִים וְלִתְנָאֵי עֲבוֹדָה מְסֻיָּמִים, שֶׁאֵינָם זְמִינִים בְּכָל מָקוֹם וּבְכָל זְמַן - הַבּוֹטֵחַ בה' פַּרְנָסָתוֹ מֻבְטַחַת, וְכָל אֶמְצָעִי בָּעוֹלָם יָכוֹל לַהֲפֹךְ לִמְקוֹר מִחְיָתוֹ, אִם ה' יִרְצֶה בְּכָךְ. כָּךְ לָמַדְנוּ מֵהַמָּן שֶׁיָּרַד לַאֲבוֹתֵינוּ מִשָּׁמַיִם בַּמִּדְבָּר ומִדֻּגְמָאוֹת שׁוֹנוֹת בַּנָּבִיא.

הַיּוֹם נִלְמָד שְׁנֵי יִתְרוֹנוֹת נוֹסָפִים שֶׁיֵּשׁ לַבּוֹטֵחַ בַּה' עַל פְּנֵי הָאַלְכִימַאי.

הַיִּתְרוֹן הַשֵּׁנִי: הֲפִיכַת הַכֶּסֶף לְזָהָב נַעֲשֵׂית בְּתַהֲלִיכִים כִימִיִּים שׁוֹנִים, שבְּאֶמְצָעוּתָם משְׁתַּנֶּה הֶרְכֵּב הַמַּתֶּכֶת. בְּמַהֲלַךְ הָעֲבוֹדָה הַזּוֹ נִפְלָטִים רְעָלִים שׁוֹנִים הַמְּסַכְּנִים אֶת הַכִימַאי. גַּם אִם חֲשִׂיפָה חַד פַּעֲמִית אֵינָהּ מַזִּיקָה, הֲרֵי שֶׁהַתְמָדָתוֹ בַּעֲבוֹדָה זוֹ בְּוַדַּאי תְּסַכֵּן אוֹתוֹ, וּשְׁאִיפַת הֶעָשָׁן וְהָרְעָלִים יַזִּיקוּ לִבְרִיאוּתוֹ וְהֵם עֲלוּלִים אֲפִלּוּ לְהָבִיא לְמוֹתוֹ.

לְעֻמָּתוֹ הַבּוֹטֵחַ בה' בָּטוּחַ מִפְּגָעִים אֵלּוּ בַּהוֹוֶה, וְלִבּוֹ סָמוּךְ וּבָטוּחַ בה' כָּךְ שֶׁאֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ גַּם מֵהֶעָתִיד. הוּא מְרֻצֶּה וְשָׂמֵחַ בְּכָל מָה שֶׁמְּזַמֵּן לוֹ הַבּוֹרֵא, וּפַרְנָסָתוֹ מַגִּיעָה בְּהַשְׁקֵט וּבְשַׁלְוָה, לְלֹא מֶתַח. רַבֵּנוּ בְּחַיֵּי, כְּדַרְכּוֹ, מֵבִיא סִמּוּכִין לִדְבָרָיו - כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בִּתְּהִלִּים: "בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא, יַרְבִּיצֵנִי, עַל-מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי" (תהלים כג, ב).

הַיִּתְרוֹן הַשְּׁלִישִׁי: אוֹתוֹ כִימַאי רַמַּאי מַסְתִּיר אֶת סוֹדוֹ הַמִּקְצוֹעִי מֵאֲחֵרִים. הוּא אֵינוֹ נוֹתֵן אֵמוּן בְּאִישׁ וְחוֹשֵׁשׁ שֶׁיְּחַקּוּ אוֹתוֹ וְיִגְזְלוּ אֶת פַּרְנָסָתוֹ, אוֹ שֶׁיִּתְגַּלֶּה סוֹדוֹ וְהוּא יֵאָסֵר עַל עִסּוּקוֹ בְּזִיּוּפִים וּבְתַרְמִית. וְאִלּוּ בַּעַל הַבִּטָּחוֹן אֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ מִדָּבָר, אֶלָּא אַדְּרַבָּא - מִתְפָּאֵר וְגֵאֶה בְּבִטְחוֹנוֹ בַּה', כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם: "בֵּאלֹהִים בָּטַחְתִּי, לֹא אִירָא, מַה-יַּעֲשֶׂה אָדָם לִי?" (תהלים נו, יב).

וְעַתָּה נִקְרָא אֶת הַדְּבָרִים מִתּוֹךְ הַסֵּפֶר "חוֹבַת הַלְּבָבוֹת"

וְהַשֵּׁנִי – היתרון השני הוא - כִּי בַּעַל הָאַלְכִימְיָה צָרִיךְ לְמַעֲשִׂים וְלִמְלָאכוֹת, לֹא יֻשְׁלַם לוֹ חֶפְצוֹ זוּלָתָם, וְאֶפְשָׁר שֶׁיְּמִיתוּהוּ רֵיחָם וַעֲשָׁנָם, עִם הַתְמָדַת הָעֲבוֹדָה וְאֹרֶךְ הַיְּגִיעָה בָּהֶם לַיְלָה וְיוֹמָם.

וְהַבּוֹטֵחַ בָּאֵל - בְּבִטְחָה מֵהַפְּגָעִים, וְלִבּוֹ בָּטוּחַ מִמְּצֹא הָרָעוֹת, וְכָל אֲשֶׁר יְבוֹאֶנּוּ מֵאֵת הָאֱלֹהִים יִהְיֶה לוֹ לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה, וְטַרְפּוֹ בָּא אֵלָיו בִּמְנוּחָה וְהַשְׁקֵט וְשַׁלְוָה.

כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא, יַרְבִּיצֵנִי, עַל-מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי" (תהלים כג, ב).

 

וְהַשְּׁלִישִׁי – היתרון השלישי הוא: כִּי בַּעַל הָאַלְכִימְיָה אֵינוֹ מַאֲמִין עַל סוֹדוֹ - זוּלָתוֹ, מִיִּרְאָתוֹ עַל נַפְשׁוֹ.

וְהַבּוֹטֵחַ בָּאֱלֹהִים - אֵינֶנּוּ יָרֵא מִשּׁוּם אָדָם בְּבִטְחוֹנוֹ, אֲבָל הוּא מִתְפָּאֵר בּוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם: "בֵּאלֹהִים בָּטַחְתִּי, לֹא אִירָא, מַה-יַּעֲשֶׂה אָדָם לִי?" (תהלים נו, יב).

חזרה-פתיחה

הַיִּתְרוֹן הַשֵּׁנִי: הֲפִיכַת הַכֶּסֶף לְזָהָב דּוֹרֶשֶׁת תַּהֲלִיכִים כִימִיִּים שׁוֹנִים, שבְּאֶמְצָעוּתָם משְׁתַּנֶּה הֶרְכֵּב הַמַּתֶּכֶת. בְּמַהֲלַךְ הָעֲבוֹדָה הַזּוֹ נִפְלָטִים רְעָלִים שׁוֹנִים הַפּוֹגְעִים בִּבְרִיאוּתוֹ שֶׁל הַכִימַאי. הַתְמָדָתוֹ בַּעֲבוֹדָה זוֹ בְּוַדַּאי מְסַכֶּנֶת אוֹתוֹ וּשְׁאִיפַת הָרְעָלִים  מַזִּיקָה לִבְרִיאוּתוֹ וַעֲלוּלָה אֲפִלּוּ לְהָבִיא לְמוֹתוֹ.

לְעֻמָּתוֹ, הַבּוֹטֵחַ בה' בָּטוּחַ מִפְּגָעִים אֵלּוּ, וְלִבּוֹ סָמוּךְ וּבָטוּחַ בה', כָּךְ שֶׁאֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ גַּם מִפְּנֵי הֶעָתִיד. הוּא מְרֻצֶּה וְשָׂמֵחַ בְּמָה שֶׁמְּזַמֵּן לוֹ הַבּוֹרֵא, וּפַרְנָסָתוֹ מַגִּיעָה בְּהַשְׁקֵט וּבְשַׁלְוָה, לְלֹא מֶתַח. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בִּתְּהִלִּים: "בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא, יַרְבִּיצֵנִי, עַל-מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי" (תהלים כג, ב).

הַיִּתְרוֹן הַשְּׁלִישִׁי: אוֹתוֹ כִימַאי רַמַּאי מַסְתִּיר אֶת סוֹדוֹ הַמִּקְצוֹעִי מֵאֲחֵרִים וְאֵינוֹ נוֹתֵן אֵמוּן בְּאִישׁ. הוּא חוֹשֵׁשׁ שֶׁיְּחַקּוּ אוֹתוֹ וְיִגְזְלוּ אֶת פַּרְנָסָתוֹ, אוֹ שֶׁיִּתְגַּלֶּה סוֹדוֹ וְהוּא יֵאָסֵר עַל עִסּוּקוֹ בְּזִיּוּפִים וּבְתַרְמִית. לְעֻמָּתוֹ בַּעַל הַבִּטָּחוֹן אֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ מִדָּבָר, אֶלָּא אַדְּרַבָּא - מִתְפָּאֵר וְגֵאֶה בְּבִטְחוֹנוֹ בַּה', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בֵּאלֹהִים בָּטַחְתִּי, לֹא אִירָא, מַה-יַּעֲשֶׂה אָדָם לִי?" (תהלים נו, יב).

הַיִּתְרוֹן הַשֵּׁנִי: הֲפִיכַת הַכֶּסֶף לְזָהָב דּוֹרֶשֶׁת תַּהֲלִיכִים כִימִיִּים שׁוֹנִים. בְּמַהֲלַךְ הָעֲבוֹדָה הַזּוֹ נִפְלָטִים רְעָלִים  הַפּוֹגְעִים בכִימַאי. הַתְמָדָתוֹ בַּעֲבוֹדָה זוֹ מְסַכֶּנֶת אוֹתוֹ וּשְׁאִיפַת הָרְעָלִים  מזיקה לִבְרִיאוּתוֹ וַעֲלוּלָה לְהָבִיא לְמוֹתוֹ.

לְעֻמָּתוֹ, הַבּוֹטֵחַ בה' בָּטוּחַ מִפְּגָעִים אֵלּוּ בַּהוֹוֶה וְגם אֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ  מֵהֶעָתִיד. הוּא מְרֻצֶּה וְשָׂמֵחַ בְּמָה שֶׁמְּזַמֵּן לוֹ הַבּוֹרֵא, וּפַרְנָסָתוֹ מַגִּיעָה בְּשַׁלְוָה, לְלֹא מֶתַח. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא, יַרְבִּיצֵנִי, עַל-מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי" (תהלים כג, ב).

הַיִּתְרוֹן הַשְּׁלִישִׁי: הָאַלְכִימַאי הָרַמַּאי מַסְתִּיר אֶת סוֹדוֹ מֵאֲחֵרִים וְאֵינוֹ נוֹתֵן אֵמוּן בְּאִישׁ. הוּא חוֹשֵׁשׁ שֶׁמִּי שֶׁיֵּדַע אֶת סוֹדוֹ יִגְזֹל אֶת פַּרְנָסָתוֹ, אוֹ שֶׁיִּתְגַּלֶּה סוֹדוֹ וְהוּא יֵאָסֵר עַל עִסּוּקוֹ בְּזִיּוּפִים וּבְתַרְמִית. וּלְעֻמָּתוֹ בַּעַל הַבִּטָּחוֹן אֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ מִדָּבָר, אֶלָּא אַדְּרַבָּא - מִתְפָּאֵר וְגֵאֶה בְּבִטְחוֹנוֹ בַּה', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בֵּאלֹהִים בָּטַחְתִּי, לֹא אִירָא, מַה-יַּעֲשֶׂה אָדָם לִי?" (תהלים נו, יב).

הַיִּתְרוֹן הַשֵּׁנִי: הֲפִיכַת הַכֶּסֶף לְזָהָב דּוֹרֶשֶׁת תַּהֲלִיכִים כִימִיִּים שׁוֹנִים. בְּמַהֲלַךְ הָעֲבוֹדָה הַזּוֹ נִפְלָטִים רְעָלִים  הַפּוֹגְעִים בִּבְרִיאוּתוֹ שֶׁל הַכִימַאי. הַתְמָדָתוֹ בַּעֲבוֹדָה זוֹ מְסַכֶּנֶת אוֹתוֹ וַעֲלוּלָה לְהָבִיא לְמוֹתוֹ.

לְעֻמָּתוֹ, הַבּוֹטֵחַ בה' בָּטוּחַ מִפְּגָעִים אֵלּוּ בַּהוֹוֶה  ואֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ גַּם מֵהֶעָתִיד. הוּא מְרֻצֶּה וְשָׂמֵחַ בְּמָה שֶׁמְּזַמֵּן לוֹ הַבּוֹרֵא, וּפַרְנָסָתוֹ מַגִּיעָה בְּשַׁלְוָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא, יַרְבִּיצֵנִי, עַל-מֵי מְנֻחוֹת יְנַהֲלֵנִי" (תהלים כג, ב).

הַיִּתְרוֹן הַשְּׁלִישִׁי: הָאַלְכִימַאי הָרַמַּאי מַסְתִּיר אֶת סוֹדוֹ מֵאֲחֵרִים, מִפְּנֵי שֶׁהוּא חוֹשֵׁשׁ שֶׁמִּי שֶׁיֵּדַע אֶת סוֹדוֹ יִגְזֹל אֶת פַּרְנָסָתוֹ, אוֹ שֶׁהוּא יֵאָסֵר עַל עִסּוּקוֹ בְּזִיּוּפִים וּבְתַרְמִית. וּלְעֻמָּתוֹ בַּעַל הַבִּטָּחוֹן אֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ מִדָּבָר, אֶלָּא מִתְפָּאֵר וְגֵאֶה בְּבִטְחוֹנוֹ בַּה'.

הַיִּתְרוֹן הַשֵּׁנִי: הֲפִיכַת הַכֶּסֶף לְזָהָב דּוֹרֶשֶׁת תַּהֲלִיכִים כִימִיִּים שׁוֹנִים שֶׁבְּמַהֲלָכָם נִפְלָטִים רְעָלִים הַמְּסַכְּנִים אֶת הַכִימַאי, מַזִּיקִים לִבְרִיאוּתוֹ וַעֲלוּלִים אֲפִלּוּ לְהָבִיא לְמוֹתוֹ. לְעֻמָּתוֹ, הַבּוֹטֵחַ בה' בָּטוּחַ מִפְּגָעִים אֵלּוּ. הוּא מְרֻצֶּה וְשָׂמֵחַ בְּמָה שֶׁמְּזַמֵּן לוֹ הַבּוֹרֵא, וּפַרְנָסָתוֹ מַגִּיעָה בְּהַשְׁקֵט וּבְשַׁלְוָה, לְלֹא מֶתַח.

הַיִּתְרוֹן הַשְּׁלִישִׁי: הָאַלְכִימַאי הָרַמַּאי מַסְתִּיר אֶת סוֹדוֹ מֵאֲחֵרִים, מִפְּנֵי שֶׁהוּא חוֹשֵׁשׁ שֶׁמִּי שֶׁיֵּדַע אֶת סוֹדוֹ יִגְזֹל אֶת פַּרְנָסָתוֹ, אוֹ שֶׁהוּא יֵאָסֵר עַל עִסּוּקוֹ בְּזִיּוּפִים וּבְתַרְמִית, וְאִלּוּ בַּעַל הַבִּטָּחוֹן אֵינוֹ חוֹשֵׁשׁ מִדָּבָר, אֶלָּא אַדְּרַבָּא - מִתְפָּאֵר בְּבִטְחוֹנוֹ בַּה'.

מָחָר נַמְשִׁיךְ וְנִלְמַד יִתְרוֹן נוֹסַף שֶׁיֵּשׁ לַבּוֹטֵחַ בַּה' עַל פְּנֵי הָאַלְכִימַאי היּוֹדֵעַ אֶת הַסּוֹד כֵּיצַד לַהֲפֹךְ כֶּסֶף לַזָּהָב ולְהִתְעַשֵּׁר.

נמשיך מחר, בעז"ה