שיעור 63

אֶתְמוֹל לָמַדְנוּ עַל הַשְׁקָפָתוֹ הַנְּכוֹנָה שֶׁל בַּעַל הַבִּטָּחוֹן בְּשָׁעָה שֶׁהוּא צָרִיךְ לְבַקֵּשׁ עֶזְרָה מֵאֲנָשִׁים: הָאָדָם הֶחָזָק וּבַעַל הָעֶמְדָּה אוֹ הַחַלָּשׁ שָׁוִים בְּעֵינָיו בִּיכָלְתָּם לַעֲזֹר לוֹ, מִשּׁוּם שֶׁהוּא בּוֹטֵחַ בה' שֶׁיּוֹצִיא אֶת הַדָּבָר אֶל הַפֹּעַל, וְהָאָדָם שֶׁבִּקֵּשׁ אֶת עֶזְרָתוֹ הוּא רַק הָאֶמְצָעִי לְכָךְ.

הַיּוֹם נַמְשִׁיךְ וְנִרְאֶה כֵּיצַד יִנְהַג הַבּוֹטֵחַ בה' לְאַחַר שֶׁבִּקֵּשׁ אֶת הָעֶזְרָה מֵהַזּוּלָת.

אִם מִלֵּא ה' בַּקָּשָׁתוֹ בְּעֶזְרַת אוֹתוֹ אָדָם שֶׁפָּנָה אֵלָיו - יוֹדֶה לה' עַל שֶׁהִצְלִיחַ עִנְיָנָיו, וְיוֹדֶה גַּם לָאָדָם שֶׁטָּרַח לְמַעֲנוֹ וְעָשָׂה לוֹ טוֹבָה זוֹ. דָּבָר יָדוּעַ הוּא, שֶׁהַבּוֹרֵא מְגַלְגֵּל טוֹבָה עַל יְדֵי צַדִּיקִים, וְרַק לְעִתִּים רְחוֹקוֹת יָבוֹא נֶזֶק בְּאֶמְצָעוּתָם, כְּפִי שֶׁאָמְרוּ חָכָמֵנוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: "מְגַלְגְּלִין זְכוּת עַל יְדֵי זַכַּאי, וְחוֹבָה עַל יְדֵי חַיָּבאִם מִלֵּא ה' בַּקָּשָׁתוֹ בְּעֶזְרַת אוֹתוֹ אָדָם שֶׁפָּנָה אֵלָיו - יוֹדֶה לה' עַל שֶׁהִצְלִיחַ עִנְיָנָיו, וְיוֹדֶה גַּם לָאָדָם שֶׁטָּרַח לְמַעֲנוֹ וְעָשָׂה לוֹ טוֹבָה זוֹ. דָּבָר יָדוּעַ הוּא, שֶׁהַבּוֹרֵא מְגַלְגֵּל טוֹבָה עַל יְדֵי צַדִּיקִים, וְרַק לְעִתִּים רְחוֹקוֹת יָבוֹא נֶזֶק בְּאֶמְצָעוּתָם, כְּפִי שֶׁאָמְרוּ חָכָמֵנוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: "מְגַלְגְּלִין זְכוּת עַל יְדֵי זַכַּאי, וְחוֹבָה עַל יְדֵי חַיָּב" (בבא בתרא קי"ט ב). וּבְמָקוֹם אַחֵר כָּתוּב: "לֹא-יְאֻנֶּה לַצַּדִּיק כָּל-אָוֶן" (משלי י בכא).

וְאִם לֹא הִסְתַּדֵּר הָעִנְיָן - הֲרֵי זֶה מִפְּנֵי שה' קָבַע שֶׁהַדָּבָר לֹא יֻשְׁלַם בְּעֶזְרַת אוֹתוֹ הָאָדָם, וְלָכֵן אַל לוֹ לְהַאֲשִׁים אוֹתוֹ, אוֹ לִתְלוֹת אֶת הַדָּבָר בְּרַשְׁלָנוּתוֹ, אֶלָּא יוֹדֶה לה' עַל הַטּוֹבָה שֶׁעָשָׂה לוֹ בְּכָךְ שֶׁלֹּא מִלֵּא אֶת רְצוֹנוֹ, וְיוֹדֶה לָאָדָם שֶׁנִּסָּה לַעֲזֹר לוֹ עַל טִרְחָתוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁהַדָּבָר לֹא עָלָה בְּיָדוֹ.

כָּךְ יִנְהַג עִם מְיֻדָּעָיו וְאוֹהֲבָיו, וְעִם הָאֲנָשִׁים שֶׁהוּא עוֹבֵד אִתָּם, וְעִם שַׁמָּשָׁיו וְשֻׁתָּפָיו.

וְעַתָּה נִקְרָא אֶת הַדְּבָרִים מִתּוֹךְ הַסֵּפֶר "חוֹבַת הַלְּבָבוֹת"

וְאִם יִשְׁלַם עַל יְדֵי אֶחָד מֵהֶם, יוֹדֶה הַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ אֲשֶׁר הִשְׁלִים חֶפְצוֹ, וְיוֹדֶה לְמִי שֶׁנַּעֲשָׂה עַל יָדוֹ, עַל לִבּוֹ הַטּוֹב לוֹ, וְשֶׁהַבּוֹרֵא הֵבִיא תּוֹעַלְתּוֹ עַל יָדוֹ. וּבְיָדוּעַ שֶׁאֵין הַבּוֹרֵא מְגַלְגֵּל טוֹבָה אֶלָּא עַל יְדֵי הַצַּדִּיקִים, וּמְעַט הוּא - שֶׁמִּתְגַּלְגֵּל הֶפְסֵד עַל יְדֵיהֶם, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה: "מְגַלְגְּלִין זְכוּת עַל יְדֵי זַכַּאי, וְחוֹבָה עַל יְדֵי חַיָּב" (בבא בתרא קי"ט ב), וְאָמַר הַכָּתוּב: "לֹא-יְאֻנֶּה לַצַּדִּיק כָּל-אָוֶן" (משלי י בכא). וְאִם לֹא יִשְׁלַם לוֹ עַל יְדֵיהֶם, אַל יַאֲשִׁימֵם, וְאַל יִתְלֶה בָּהֶם קִצּוּר, אַךְ יוֹדֶה לֶאֱלֹהִים אֲשֶׁר בָּחַר לוֹ הַטּוֹב בַּזֶּה, וִישַׁבְּחֵם כְּפִי שֶׁיֵּדַע מֵהִשְׁתַּדְּלָם לַעֲשׂוֹת חֶפְצוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נִשְׁלַם כִּרְצוֹנוֹ וְכִרְצוֹנָם לוֹ.

וְכֵן יִנְהַג בִּמְיֻדָּעָיו וְאוֹהֲבָיו וּבְמִי שֶׁנּוֹשֵׂא וְנוֹתֵן עִמָּהֶם, וְשַׁמָּשָׁיו וְשֻׁתָּפָיו.

חזרה-פתיחה

לְאַחַר שֶׁבִּקֵּשׁ הַבּוֹטֵחַ בה' עֶזְרָה מִזּוּלָתוֹ, יִתְיַחֵס אֵלָיו כָּךְ: אִם מִלֵּא ה' בַּקָּשָׁתוֹ בְּעֶזְרַת אוֹתוֹ אָדָם, עָלָיו לְהוֹדוֹת לה' עַל שֶׁהִצְלִיחַ עִנְיָנָיו, וְיוֹדֶה גַּם לָאָדָם שֶׁטָּרַח לְמַעֲנוֹ וְהֵיטִיב עִמּוֹ, שֶׁהֲרֵי דָּבָר יָדוּעַ הוּא, שֶׁהַבּוֹרֵא מְגַלְגֵּל טוֹבָה עַל יְדֵי צַדִּיקִים, וְרַק לְעִתִּים רְחוֹקוֹת יָבוֹא נֶזֶק בְּאֶמְצָעוּתָם. כְּפִי שֶׁאָמְרוּ חז"ל: "מְגַלְגְּלִין זְכוּת עַל יְדֵי זַכַּאי, וְחוֹבָה עַל יְדֵי חַיָּב" (בבא בתרא קי"ט ב). וְכֵן כָּתוּב: "לֹא-יְאֻנֶּה לַצַּדִּיק כָּל-אָוֶן" (משלי י בכא)

וְאִם לֹא הִסְתַּדֵּר הָעִנְיָן, הֲרֵי זֶה מִפְּנֵי שה' לֹא רָצָה בְּכָךְ, וְלָכֵן אַל לוֹ לְהַאֲשִׁים אֶת הָאָדָם שֶׁבִּקֵּשׁ אֶת עֶזְרָתוֹ, וְגַם אַל לוֹ לִתְלוֹת אֶת הַדָּבָר בְּרַשְׁלָנוּתוֹ, אֶלָּא יוֹדֶה לה' עַל הַטּוֹבָה שֶׁעָשָׂה לוֹ כְּשֶׁלֹּא מִלֵּא אֶת רְצוֹנוֹ, וְיוֹדֶה לָאָדָם שֶׁנִּסָּה לַעֲזֹר לוֹ עַל טִרְחָתוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁהַדָּבָר לֹא עָלָה בְּיָדוֹ.

כָּךְ יִנְהַג עִם מְיֻדָּעָיו וְאוֹהֲבָיו, וְעִם הָאֲנָשִׁים שֶׁהוּא עוֹבֵד אִתָּם, וְעִם שַׁמָּשָׁיו וְשֻׁתָּפָיו.

לְאַחַר שֶׁבִּקֵּשׁ עֶזְרָה מִזּוּלָתוֹ, יִנְהַג כָּךְ: אִם מִלֵּא ה' בַּקָּשָׁתוֹ בְּעֶזְרַת אוֹתוֹ אָדָם, עָלָיו לְהוֹדוֹת לה' עַל שֶׁהִצְלִיחַ עִנְיָנָיו, וְיוֹדֶה גַּם לָאָדָם שֶׁטָּרַח לְמַעֲנוֹ, שֶׁהֲרֵי יָדוּעַ, שֶׁהַבּוֹרֵא מְגַלְגֵּל טוֹבָה עַל יְדֵי צַדִּיקִים, וְנָדִיר שֶׁיָּבוֹא נֶזֶק בְּאֶמְצָעוּתָם. כְּפִי שֶׁאָמְרוּ חז"ל: "מְגַלְגְּלִין זְכוּת עַל יְדֵי זַכַּאי, וְחוֹבָה עַל יְדֵי חַיָּב" (בבא בתרא קי"ט ב).

וְאִם לֹא הִסְתַּדֵּר הָעִנְיָן, אַל לוֹ לְהַאֲשִׁים אֶת הָאָדָם שֶׁבִּקֵּשׁ אוֹתוֹ לַעֲזֹר לוֹ, מִפְּנֵי שֶׁהַדָּבָר לֹא בְּיָדָיו, אֶלָּא כָּךְ הָיָה רְצוֹן הַבּוֹרֵא, וְיוֹדֶה לה' מִתּוֹךְ אֱמוּנָה שֶׁאִם הַדָּבָר לֹא הִצְלִיחַ - הֲרֵי זֶה לְטוֹבָתוֹ, וְיוֹדֶה לָאָדָם שֶׁנִּסָּה לַעֲזֹר לוֹ עַל מַאֲמַצָּיו, אַף עַל פִּי שֶׁהַדָּבָר לֹא עָלָה בְּיָדוֹ.

כָּךְ יִנְהַג עִם מְיֻדָּעָיו וְאוֹהֲבָיו, חֲבֵרָיו לָעֲבוֹדָה, שַׁמָּשָׁיו וְשֻׁתָּפָיו.

 

לְאַחַר שֶׁבִּקֵּשׁ עֶזְרָה מִזּוּלָתוֹ, יִנְהַג כָּךְ: אִם הִצְלִיחַ הַדָּבָר עַל יָדוֹ, יוֹדֶה לה' עַל כָּךְ, וְיוֹדֶה גַּם לַחֲבֵרוֹ עַל טוּב לִבּוֹ וְעַל כָּךְ שה' הֵבִיא אֶת הַתּוֹעֶלֶת בְּאֶמְצָעוּתוֹ, שֶׁהֲרֵי יָדוּעַ שה' מְגַלְגֵּל טוֹבָה עַל יְדֵי צַדִּיקִים וְנָדִיר שֶׁתִּתְגַּלְגֵּל רָעָה עַל יָדָם.

וְאִם לֹא נִשְׁלַם הָעִנְיָן, אַל לוֹ לְהַאֲשִׁים אֶת הָאָדָם שֶׁבִּקֵּשׁ עֶזְרָתוֹ, וְגַם אַל לוֹ לוֹמַר שֶׁהִתְרַשֵּׁל בְּבִצּוּעַ הַדָּבָר, רַק יוֹדֶה לה' שֶׁבָּחַר אֶת טוֹבָתוֹ בְּכָךְ, וְיוֹדֶה לָאָדָם שֶׁנִּסָּה לַעֲזֹר לוֹ עַל מַאֲמַצָּיו, אַף עַל פִּי שֶׁהָעִנְיָן לֹא יָצָא אֶל הַפֹּעַל כְּפִי שֶׁרָצָה.

כָּךְ יִנְהַג עִם כָּל מִי שֶׁעוֹבֵד עִמּוֹ וּמִשְׁתַּתֵּף בְּעִנְיָנָיו.

 

לְאַחַר שֶׁבִּקֵּשׁ עֶזְרָה מִזּוּלָתוֹ, יִנְהַג כָּךְ: אִם הִצְלִיחַ הַדָּבָר עַל יָדוֹ, יוֹדֶה לה' עַל כָּךְ, וְיוֹדֶה גַּם לַחֲבֵרוֹ עַל עֶזְרָתוֹ וְעַל כָּךְ שה' הֵבִיא אֶת הַתּוֹעֶלֶת בְּאֶמְצָעוּתוֹ, שֶׁהֲרֵי יָדוּעַ שה' מְגַלְגֵּל טוֹבָה עַל יְדֵי צַדִּיקִים וְנָדִיר שֶׁתִּתְגַּלְגֵּל רָעָה עַל יָדָם.

וְאִם לֹא הִצְלִיחַ הַדָּבָר, אַל לוֹ לְהַאֲשִׁים אֶת הָאָדָם שֶׁבִּקֵּשׁ עֶזְרָתוֹ, אֶלָּא רַק יוֹדֶה לה' שֶׁבָּחַר אֶת טוֹבָתוֹ בְּכָךְ, וְיוֹדֶה לָאָדָם שֶׁנִּסָּה לַעֲזֹר לוֹ עַל מַאֲמַצָּיו, אַף עַל פִּי שֶׁהָעִנְיָן לֹא הִגִּיעַ לִידֵי גְּמָר.

כָּךְ יִנְהַג עִם כָּל מִי שֶׁעוֹבֵד עִמּוֹ וּמִשְׁתַּתֵּף בְּעִנְיָנָיו.

 

 

נמשיך מחר, בעז"ה