שיעור 95 – פרק ז’

אֶתְמוֹל סִיַּמְנוּ אֶת הַפֶּרֶק הַשִּׁשִּׁי, שֶׁהוֹכִיחַ בְּשִׁבְעָה נִמּוּקִים כִּי לֹא רָאוּי לָאָדָם לְבַקֵּשׁ מֵה' שֶׁיִּתֵּן לוֹ מֵרֹאשׁ אֶת פַּרְנָסָתוֹ לְכָל יְמֵי חַיָּיו כְּמַשְׁכּוֹן, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה פָּנוּי לַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרֵךְ. הַיּוֹם בְּעֶזְרַת ה' נַתְחִיל לִלְמֹד אֶת הַפֶּרֶק הַשְּׁבִיעִי וְהָאַחֲרוֹן בְּשַׁעַר הַבִּטָּחוֹן.

בְּפֶרֶק זֶה נִלְמַד אֵלּוּ דְּבָרִים גּוֹרְמִים לָאָדָם לְהַפְסִיד אֶת בִּטְחוֹנוֹ בה'.

שַׁעַר הַבִּטָּחוֹן הוּא הַשַּׁעַר הָרְבִיעִי בַּסֵּפֶר חוֹבַת הַלְּבָבוֹת: הַשַּׁעַר הָרִאשׁוֹן הִנּוֹ שְׂעַר הָאֱמוּנָה בְּיִחוּד ה', הַשַּׁעַר הַשֵּׁנִי הוּא שַׁעַר הַבְּחִינָה וּלְאַחֲרָיו שַׁעַר עֲבוֹדַת ה'. אוֹמֵר רַבֵּנוּ בְּחַיֵּי כִּי אוֹתָם חֲמִשָּׁה גּוֹרְמִים שֶׁצִּיֵּן בַּשְּׁעָרִים הַקּוֹדְמִים, כַּמַּפְרִיעִים לְהַשִּׂיג אֶת הָאֱמוּנָה, הַבְּחִינָה וַעֲבוֹדַת ה', הֵם אוֹתָם הַמַּפְרִיעִים לְהַגִּיעַ לְבִטָּחוֹן בה'.

גַּם אִם לֹא לָמַדְנוּ אֶת הַשְּׁעָרִים הַלָּלוּ, נְפָרֵט כָּאן בִּקְצָרָה אֶת הַמַּפְרִיעִים לְהַשָּׂגַת הַמַּעֲלוֹת הַמּוֹפִיעוֹת בְּאוֹתָם שְׁעָרִים, כְּפִי שֶׁמָּנָה הַמְּחַבֵּר שָׁם:

  1. 1. שִׁתּוּף כַּוָּנָה פְּסוּלָה בַּעֲבוֹדַת ה', כְּמוֹ הָרָצוֹן לְקַבֵּל שָׂכָר אוֹ גַּאֲוָה וְכַדּוֹמֶה.
  2. 2. רְדִיפַת הַתַּאֲווֹת, שֶׁאֵינָהּ מוֹתִירָה לָאָדָם פְּנַאי וְיִשּׁוּב דַּעַת לְהִתְבּוֹנֵן בְּתַכְלִיתוֹ.
  3. 3. הָעֻבְדָּה שֶׁהִתְרַגֵּל לְמַצָּבוֹ הַטּוֹב, בְּלִי לָתֵת אֶת הַדַּעַת שֶׁהוּא חַיָּב לַעֲבֹד אֶת ה' בַּעֲבוּר טוֹבָה זוֹ.
  4. 4. חֹסֶר אֱמוּנָה בְּכָךְ שֶׁצַּעַר שֶׁחַוָּה הוּא לְמַעֲשֶׂה לְטוֹבָתוֹ, וְצַעַר זֶה מֵבִיא לִכְפִיּוּת טוֹבָה כְּלַפֵּי ה'.
  5. 5. הַמַּחְשָׁבָה שֶׁהָאָדָם רָאוּי לַטּוֹבוֹת שֶׁעוֹשֶׂה עִמּוֹ ה' וְאַף לְטוֹבוֹת נוֹסָפוֹת.

עַתָּה, בַּפֶּרֶק שֶׁלָּנוּ, מוֹסִיף רַבֵּנוּ בְּחַיֵּי מִסְפָּר סִבּוֹת נוֹסָפוֹת הַגּוֹרְעוֹת מִן הַבִּטָּחוֹן בה':

הָרִאשׁוֹנָה שֶׁבָּהֶן הִיא הֶעְדֵּר יְכָלְתּוֹ שֶׁל הָאָדָם לְהָבִין אֶת הַנְהָגָתוֹ שֶׁל ה', אֶת מִדּוֹתָיו וְעַד כַּמָּה יְכָלְתּוֹ שֶׁל הַבּוֹרֵא הִיא בִּלְתִּי מֻגְבֶּלֶת. אָדָם שֶׁאֵינוֹ מֵבִין אֶת רַחֲמֵי ה' עַל בְּרוּאָיו וְאֶת דַּרְכֵי הֲגָנָתוֹ וְהַשְׁגָּחָתוֹ עֲלֵיהֶם, וְאֵינוֹ מַכִּיר בָּעֻבְדָּה שֶׁהֵם כְּבוּלִים אֵלָיו וְאֵינָם יְכוֹלִים לַעֲשׂוֹת דָּבָר לְלֹא רְשׁוּתוֹ וְנֶגֶד רְצוֹנוֹ - לְאָדָם זֶה לֹא תִּהְיֶה מְנוּחָה מִדְּאָגוֹת וּמִטְּרָדוֹת שׁוֹנוֹת, וְהוּא לֹא יִסְמֹךְ עַל הַבּוֹרֵא וְלֹא יִבְטַח בּוֹ.

דָּבָר נוֹסָף הַמְּאַבֵּד אֶת הַבִּטָּחוֹן הוּא חֹסֶר יְדִיעַת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת. מִי שֶׁאֵינֶנּוּ יוֹדֵעַ אֶת הַתּוֹרָה וּמִצְווֹתֶיהָ גַּם אֵינוֹ מוּדָע לְכָךְ שֶׁהַתּוֹרָה צִוְּתָה  לִסְמֹךְ עַל ה' וְלִבְטֹחַ בּוֹ. כָּאן מֵבִיא הַמְּחַבֵּר אֶת מִצְוַת מַעֲשֵׂר, שֶׁהַבּוֹרֵא הִבְטִיחַ שֶׁפַע מְיֻחָד לְמִי שֶׁיַּפְרִישׁ מַעֲשֵׂר כְּסָפִים מֵהַכְנָסָתוֹ. מַדּוּעַ דַּוְקָא מִצְוַת מַעֲשֵׂר? שֶׁהָרֵי הַבְּרָכָה שֶׁמְּבִיאָה נְתִינַת צְדָקָה הִיא כְּנֶגֶד הַטֶּבַע: אִם נָתַן אָדָם מֵהוֹנוֹ - הֲרֵי שֶׁסְּכוּם זֶה יֶחְסַר לוֹ! דַּוְקָא עַל מִצְוָה זוֹ אוֹמֵר ה': "וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת" – שֶׁהִרְשָׁה לָנוּ הַבּוֹרֵא לִבְדֹּק אוֹתוֹ וְלִרְאוֹת אֶת שְׂכָרוֹ שֶׁל הָאָדָם הַמַּפְרִישׁ מֵרְוָחָיו לִצְדָקָה. בְּעֵינָיו יוּכַל לִרְאוֹת שֶׁהוֹנוֹ גָּדַל וְיֵשׁ בְּרָכָה בַּעֲסָקָיו, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "הָבִיאוּ אֶת-כָּל-הַמַּעֲשֵׂר אֶל-בֵּית הָאוֹצָר, וִיהִי טֶרֶף בְּבֵיתִי, וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת, אָמַר ה' צְבָאוֹת:  אִם-לֹא אֶפְתַּח לָכֶם, אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם, וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד-בְּלִי-דָי" (מלאכי ג י). וְכֵן כָּתוּב: "בִּטְחוּ בַה' עֲדֵי-עַד" (ישעיה כו ד)

 

וְעַתָּה נִקְרָא אֶת הַדְּבָרִים מִתּוֹךְ הַסֵּפֶר "חוֹבַת הַלְּבָבוֹת"

פֶּרֶק שְׁבִיעִי

וְכֵיוָן שֶׁהִשְׁלַמְנוּ בַּשַּׁעַר הַזֶּה, מָה שֶׁהָיָה רָאוּי לוֹ מִן הַדְּבָרִים כְּפִי הַשָּׂגָתֵנוּ, רָאוּי לָנוּ עַתָּה לְבָאֵר מַפְסִידֵי הַבִּטָּחוֹן בֶּאֱלֹהִים.

וְאֹמַר, כִּי מַפְסִידֵי שְׁלֹשֶׁת הַשְּׁעָרִים הַקּוֹדְמִים בַּסֵּפֶר הַזֶּה כֻּלָּם מַפְסִידִים הַבִּטָּחוֹן.

וּמַפְסִידָיו עוֹד:

הַסִּכְלוּת בְּעִנְיַן הַבּוֹרֵא וּבְמִדּוֹתָיו הַטּוֹבוֹת. כִּי מִי שֶׁאֵינוֹ מֵבִין רַחֲמֵי הַבּוֹרֵא עַל בְּרוּאָיו, וַהֲגָנָתוֹ וְהַנְהָגָתוֹ עֲלֵיהֶם, וְהַשְׁגָּחָתוֹ וּמָשְׁלוֹ בָּהֶם, וְשֶׁהֵם קְשׁוּרִים בַּאֲסוּרָיו, לֹא יָנוּחַ לִבּוֹ וְלֹא יִסְמֹךְ עָלָיו.

וּמֵהֶם, סִכְלוּתוֹ בְּמִצְוַת הַבּוֹרֵא יִתְבָּרֵךְ. רְצוֹנִי לוֹמַר - תּוֹרָתוֹ, אֲשֶׁר הִזְהִיר בָּהּ לִסְמֹךְ עָלָיו וְלִבְטֹחַ בּוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמַר: "וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת" (מלאכי ג י) וְאָמַר: "בִּטְחוּ בַה' עֲדֵי-עַד" (ישעיה כו ד).

 

חזרה-פתיחה

בְּפֶרֶק זֶה נִלְמַד אֵלּוּ דְּבָרִים גּוֹרְמִים לָאָדָם לְהַפְסִיד אֶת בִּטְחוֹנוֹ בַּה'.

אוֹמֵר רַבֵּנוּ בְּחַיֵּי כִּי אוֹתָם חֲמִשָּׁה גּוֹרְמִים שֶׁצִּיֵּן בַּשְּׁעָרִים הַקּוֹדְמִים: הָאֱמוּנָה בְּיִחוּד ה', הַבְּחִינָה וַעֲבוֹדַת ה', כְּמַפְרִיעִים לְהַשָּׂגַת הַמַּעֲלוֹת שֶׁל הַשְּׁעָרִים הַלָּלוּ, הֲרֵיהֶם גַּם הַמַּפְרִיעִים לְהַשָּׂגַת בִּטָּחוֹן בַּה'.

עַתָּה, בַּפֶּרֶק שֶׁלָּנוּ, מוֹסִיף רַבֵּנוּ בְּחַיֵּי כַּמָּה סִבּוֹת נוֹסָפוֹת, הַמְּבִיאוֹת לְאִבּוּד הַבִּטָּחוֹן בַּה':

הָרִאשׁוֹנָה הִיא הָעֻבְדָּה שֶׁהָאָדָם אֵינוֹ יָכוֹל לְהָבִין אֶת הַנְהָגַת ה', אֶת מִדּוֹתָיו וְעַד כַּמָּה יְכָלְתּוֹ שֶׁל הַבּוֹרֵא הִיא בִּלְתִּי מֻגְבֶּלֶת. אָדָם שֶׁאֵינוֹ מֵבִין אֶת רַחֲמֵי ה' עַל בְּרוּאָיו, הֲגָנָתוֹ וְהַשְׁגָּחָתוֹ עֲלֵיהֶם, וְאֵינוֹ מַכִּיר בְּכָךְ שֶׁהֵם כְּבוּלִים אֵלָיו וְאֵינָם יְכוֹלִים לַעֲשׂוֹת דָּבָר לְלֹא רְשׁוּתוֹ וְנֶגֶד רְצוֹנוֹ -לְאָדָם זֶה לֹא תִּהְיֶה מְנוּחָה מִדַּאֲגוֹת נַפְשׁוֹ, וְלֹא יוּכַל יִסְמֹךְ עַל הַבּוֹרֵא וְלִבְטֹחַ בּוֹ יִתְבָּרֵךְ.

דָּבָר נוֹסָף הַמְּאַבֵּד אֶת הַבִּטָּחוֹן הוּא חֹסֶר יְדִיעַת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, שֶׁהֲרֵי הִזְהִירָה הַתּוֹרָה לִסְמֹךְ עַל ה' וְלִבְטֹחַ בּוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב בְּמִצְוַת מַעֲשֵׂר: "וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת " – בְּמִצְוָה זוֹ הִרְשָׁה לָנוּ ה' לִבְחֹן אוֹתוֹ וְלִרְאוֹת, שֶׁכְּשֶׁאָדָם מַפְרִישׁ מֵרְוָחָיו לַצְּדָקָה, הֲרֵי הוֹנוֹ גָּדֵל וְיֵשׁ בְּרָכָה בַּעֲסָקָיו, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "הָבִיאוּ אֶת-כָּל-הַמַּעֲשֵׂר אֶל-בֵּית הָאוֹצָר, וִיהִי טֶרֶף בְּבֵיתִי, וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת, אָמַר ה' צְבָאוֹת:  אִם-לֹא אֶפְתַּח לָכֶם, אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם, וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד-בְּלִי-דָי" (מלאכי ג י). וְכֵן כָּתוּב: "בִּטְחוּ בַה' עֲדֵי-עַד" (ישעיה כו ד)

כַּמָּה דְּבָרִים גּוֹרְמִים לָאָדָם לְהַפְסִיד אֶת בִּטְחוֹנוֹ בַּה', בְּנוֹסָף לַחֲמֵשֶׁת הַגּוֹרְמִים שֶׁצִּיֵּן הַמְּחַבֵּר בַּשְּׁעָרִים הַקּוֹדְמִים, הַמַּפְרִיעִים לְהַשִּׂיג אֶת שְׁלוֹשׁ הַמַּעֲלוֹת שֶׁל הַשְּׁעָרִים הַלָּלוּ. אוֹתָם עִנְיָנִים מַפְרִיעִים גַּם לְהַגִּיעַ לְבִטָּחוֹן בַּה'.

בְּנוֹסָף לָהֶם נִלְמַד בְּפֶרֶק זֶה סִבּוֹת נוֹסָפוֹת, הַמְּבִיאוֹת לְאִבּוּד הַבִּטָּחוֹן בַּה':

הָרִאשׁוֹנָה הִיא הָעֻבְדָּה שֶׁהָאָדָם אֵינוֹ מֵבִין אֶת הַנְהָגַת ה', אֶת מִדּוֹתָיו וְאֶת יְכָלְתּוֹ הַבִּלְתִּי מֻגְבֶּלֶת, אֶת רַחֲמָיו עַל בְּרוּאָיו, וְאֶת הֲגָנָתוֹ וְהַשְׁגָּחָתוֹ עֲלֵיהֶם, וְשֶׁהֵם כְּבוּלִים אֵלָיו וְאֵינָם יְכוֹלִים לַעֲשׂוֹת דָּבָר לְלֹא רְשׁוּתוֹ וְנֶגֶד רְצוֹנוֹ - לְלֹא אֱמוּנָה שֶׁכָּךְ הוּא הַדָּבָר אֵין לָאָדָם מְנוּחַת הַנֶּפֶשׁ וְהוּא טָרוּד בִּדְאָגוֹת, וְלֹא יוּכַל לִסְמֹךְ עַל הַבּוֹרֵא וְלִבְטֹחַ בּוֹ.

דָּבָר נוֹסָף הַמְּאַבֵּד אֶת הַבִּטָּחוֹן הוּא, חֹסֶר יְדִיעַת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, שֶׁהֲרֵי הִזְהִירָה הַתּוֹרָה לִסְמֹךְ עַל ה' וְלִבְטֹחַ בּוֹ. הַתּוֹרָה מְצַיֶּנֶת אֶת הָאֶפְשָׁרוּת לִבְחֹן אֶת ה' בְּמִצְוַת מַעֲשֵׂר, כְּפִי שֶׁכָּתוּב: "וּבְחָנוּנִי נָא בָּזֹאת " – כְּשֶׁיַּפְרִישׁ הָאָדָם מֵרְוָחָיו לַצְּדָקָה, יִרְאֶה בְּרָכָה בַּעֲסָקָיו, כְּמוֹ שֶׁהִבְטִיחַ הַבּוֹרֵא: "אִם-לֹא אֶפְתַּח לָכֶם, אֵת אֲרֻבּוֹת הַשָּׁמַיִם, וַהֲרִיקֹתִי לָכֶם בְּרָכָה עַד-בְּלִי-דָי" (מלאכי ג י). וְכֵן כָּתוּב: "בִּטְחוּ בַה' עֲדֵי-עַד" (ישעיה כו ד).

 

בְּנוֹסָף לַחֲמֵשֶׁת הַגּוֹרְמִים שֶׁצִּיֵּן הַמְּחַבֵּר בַּשְּׁעָרִים הַקּוֹדְמִים, שֶׁהֵם מַפְרִיעִים לְהַגִּיעַ לַמַּעֲלוֹת שֶׁנִּמְנוּ קֹדֶם וְגַם לְמִידַת הַבִּטָּחוֹן בַּה', נִלְמַד בְּפֶרֶק זֶה סִבּוֹת נוֹסָפוֹת לְאִבּוּד הַבִּטָּחוֹן בַּה':

הַסִּבָּה הָרִאשׁוֹנָה היא חֹסֶר יְכָלְתּוֹ שֶׁל הָאָדָם לְהָבִין אֶת הַנְהָגַת ה', אֶת מִדּוֹתָיו וְאֶת יְכָלְתּוֹ הַבִּלְתִּי מֻגְבֶּלֶת, אֶת גֹּדֶל רַחֲמָיו עַל בְּרוּאָיו, וְאֶת הֲגָנָתוֹ וְהַשְׁגָּחָתוֹ עֲלֵיהֶם, וְאֶת הָעֻבְדָּה שֶׁאֵינָם יְכוֹלִים לַעֲשׂוֹת דָּבָר לְלֹא רְשׁוּתוֹ וְנֶגֶד רְצוֹנוֹ . לְלֹא יְדִיעָה זוֹ אֵין לָאָדָם מְנוּחַת הַנֶּפֶשׁ וְהוּא דּוֹאֵג, וְלֹא יוּכַל לִבְטֹחַ בַּה' וְלִסְמֹךְ עָלָיו.

דָּבָר נוֹסָף הַמְּאַבֵּד אֶת הַבִּטָּחוֹן הוּא חֹסֶר יְדִיעַת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, שֶׁהֲרֵי הִזְהִירָה הַתּוֹרָה לִסְמֹךְ עַל ה' וְלִבְטֹחַ בּוֹ.

כַּמָּה דְּבָרִים גּוֹרְמִים לְהַפְסִיד אֶת הַבִּטָּחוֹן בַּה', בְּנוֹסָף לַגּוֹרְמִים שֶׁמַּפְרִיעִים לְהַגִּיעַ לְמַעֲלַת הַשְּׁעָרִים הַקּוֹדְמִים בַּסֵּפֶר.

סִבָּה אַחַת הִיא חֹסֶר יְכָלְתּוֹ שֶׁל הָאָדָם לְהָבִין אֶת הַנְהָגַת ה', אֶת מִדּוֹתָיו וְאֶת יְכָלְתּוֹ הַבִּלְתִּי מֻגְבֶּלֶת, אֶת גֹּדֶל רַחֲמָיו, וְאֶת הֲגָנָתוֹ עַל בְּרוּאָיו וְהַשְׁגָּחָתוֹ, וְשֶׁאֵין נִבְרָא שֶׁיָּכֹל לַעֲשׂוֹת דָּבָר לְלֹא רְשׁוּתוֹ וְנֶגֶד רְצוֹנוֹ. לְלֹא יְדִיעָה זוֹ אֵין לָאָדָם מְנוּחַת הַנֶּפֶשׁ וְלֹא יוּכַל לִבְטֹחַ בה'.

דָּבָר נוֹסָף הַמְּאַבֵּד אֶת הַבִּטָּחוֹן הוּא חֹסֶר יְדִיעַת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת, שֶׁהֲרֵי הִזְהִירָה הַתּוֹרָה לִסְמֹךְ עַל ה' וְלִבְטֹחַ בּוֹ.

 

נמשיך מחר, בעז"ה